söndag 12 januari 2014

Världens viktigaste jobb

Jag måste bara få ur mig det! Jag måste få berätta om världens viktigaste jobb. Ett jobb nära verkligheten. Ett jobb där det svåra inte går att dölja. Där sårbarheten är uppenbar. Ett vackert och starkt jobb som handlar om det som är på riktigt. Livet och dess förutsättningar. Ett jobb som är här och nu. 

Utan att överdriva skulle jag kunna säga att undersköterska/vårdbiträde/skötare med mera (kärt barn har många namn) är ett av de viktigaste jobben som finns. Jag hoppar in då och då som vårdbiträde på ett äldreboende här i Jönköping och varje gång förbluffas jag över vad de som jobbar där utför och lägger ner varje dag. 

En del vill åka utomlands för att bli volontär och hjälpa människor (inget fel i det, bara bra egentligen). Men människor som behöver din hjälp finns precis här också. Du kan få se hur det är att hjälpa och verkligen tjäna andra människor på ett äldreboende. Du kan vara volontär där... För när ingen annan vill och när alla andra försvunnit så är det vi som står där. Vi som jobbar. Vi följer varje steg, kommer så nära någon kan komma. Duschar, tvättar, torkar, byter, lyssnar, ger mat, lyfter, skrattar, tröstar... när tårarna kommer. När besvikelsen blir för stor och livet börjar förändras. När det gör ont att åldras. Det är vi som står där när alla andra är borta. Vi som tar alla smällar. Det är oss man får skrika på, tömma ur all sin ilska. För det är ingen annan som är där. Det är vi som står där. Det är dom som står där mina kära kollegor: undersköterskor och vårdbiträden. Dag efter dag. Hjälper och finns där.


Om ni bara visste. Ni är guld värda. Guld. Världens viktigaste jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar